Της Κυριάκου Πογιατζή
Μέλος Επαρχιακού Συμβουλίου ΕΔΟΝ Πάφου
Μέλος Τ.Ο. ΕΔΟΝ Τεχνικής Σχολής Πάφου
Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια έντονη συζήτηση τόσο μεταξύ των μαθητών, όσο και μεταξύ των υπόλοιπων εμπλεκόμενων στην εκπαίδευση, σε σχέση με το ρόλο που πρέπει να διαδραματίζουν τα σχολεία, αλλά και οι εκπαιδευτικοί .
Η συζήτηση αυτή έγινε ακόμη πιο ζωηρή λόγω και της οικονομικής κρίσης που όξυνε ακόμη περισσότερο τα διάφορα κοινωνικά προβλήματα. Καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες φαινομένων βίας, ξενοφοβίας-ρατσισμού, νεανικής παραβατικότητας, εγκληματικότητας τόσο εντός όσο και εκτός σχολείου.
Είναι πλέον φανερό, ότι οι μαθητές χρειάζονται ποιοτικούς και εναλλακτικούς τρόπους ψυχαγωγίας και άθλησης. Ας μην ξεχνούμε, άλλωστε, ότι η πλειοψηφία των μαθητών ακολουθεί ένα πολύ κουραστικό πρόγραμμα, ενώ ο ελεύθερος τους χρόνος μειώνεται συνεχώς. Πολύ λίγοι συμμαθητές μας καταφέρνουν να ασχοληθούν με τον αθλητισμό, τη μουσική, το θέατρο, το χορό ή να καταπιαστούν με κάποια ειδικά δικά τους ενδιαφέροντα. Ταυτόχρονα, πολύ λίγοι νέοι ασχολούνται εθελοντικά σε σωματεία-οργανώσεις-συλλόγους που βρίσκονται στην συνοικία ή το χωριό τους.
Για τους πιο πάνω λόγους, το Υπουργείο Παιδείας αλλά και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι φορείς (Δημοτικά ή Κοινοτικά Συμβούλια, ΚΟΑ, Σωματεία, ΘΟΚ, Οργανισμός Νεολαίας Κύπρου), πρέπει το συντομότερο να λάβουν μέτρα που θα βοηθήσουν ουσιαστικά τη νεολαία και θα δώσουν την ευκαιρία στους νέους να αξιοποιήσουν ποιοτικά τον ελεύθερο χρόνο που διαθέτουν.
Στα πλαίσια αυτά προτείνουμε μεταξύ άλλων την καλύτερη ενημέρωση των μαθητών αλλά και συνολικότερα της κυπριακής νεολαίας για τα προγράμματα –δραστηριότητες που οργανώνει ο Οργανισμός Νεολαίας Κύπρου. Αξίζει να σημειώσουμε ότι σε όλες τις πόλεις της Κύπρου, λειτουργούν Πολύκεντρα του Οργανισμού, στα οποία η νέοι με ελάχιστο κόστος μπορεί να περάσουν όμορφα και δημιουργικά τον ελεύθερο τους χρόνο. Μπορούν, επίσης, να παρακολουθήσουν μαθήματα θεάτρου, μουσικών σπουδών, ηλεκτρονικών υπολογιστών, ενώ εάν το επιθυμούν έχουν την δυνατότητα να εγγραφούν σε κάποιο πρόγραμμα που σχετίζεται με την άθληση ή τη γυμναστική. Όλα τα μαθήματα-προγράμματα διδάσκονται από προσοντούχους εκπαιδευτικούς.
Επίσης προτείνουμε σαν ΕΔΟΝ την επέκταση του θεσμού του Ανοικτού Σχολείου σε περισσότερες περιοχές της Κύπρου. Ο θεσμός αυτός έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στους δήμους όπου εφαρμόζεται. Επιπρόσθετα, θα ήταν ορθότερο οι αθλητικές εγκαταστάσεις των σχολειών να μην κλείνουν με το τέλος του σχολικού προγράμματος, αλλά να παραχωρούνται όχι μόνο σε ομάδες για τις προπονήσεις τους, αλλά και σε νεαρούς που θα ήθελαν να τις αξιοποιήσουν για να αθληθούν με τους φίλους και τους συμμαθητές τους. Ο ΚΟΑ, μαζί με το Υπουργείο Παιδείας, εάν το επιθυμούν μπορεί να καθιερώσουν στα πλαίσια του σχολικού προγράμματος των Γυμνασίων-Λυκείων ημερίδες, όπου οι μαθητές θα μπορούν δωρεάν να γνωρίσουν διάφορα αθλήματα και εάν το επιθυμούν αργότερα να εγγραφούν σε κάποιο σύλλογο. Στις ημερίδες αυτές μπορεί να γίνονται και σχετικές επιδείξεις. Με τον ίδιο τρόπο που θα αξιοποιηθούν και οι αθλητικές εγκαταστάσεις, μπορούν να αξιοποιηθούν και οι σχολικές βιβλιοθήκες, να μπορούν δηλαδή οι νέοι να τις χρησιμοποιούν σαν αναγνωστήρια τα απογεύματα. Για τη λειτουργία των βιβλιοθηκών, αλλά και των αθλητικών εγκαταστάσεων, μπορούν να αξιοποιηθούν άνεργοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι με σχετικά χαμηλό κόστος θα μπορούν να υλοποιήσουν αυτές τις δράσεις.
Τα πιο πάνω είναι μόνο μερικές από τις πρωτοβουλίες που μπορούμε σαν κοινωνία να λάβουμε για να αντιμετωπίσουμε τη νεανική παραβατικότητα και να δώσουμε ζωντάνια στα σχολεία μας. Είναι καιρός να ασχοληθεί ξανά η νεολαία μας με το μαζικό αθλητισμό και τον πολιτισμό, χωρίς να χρειάζεται να ακριβοπληρώνει την ανάγκη της να ασχοληθεί με κάποια ειδικά ενδιαφέροντα, που δεν τα προσφέρει το σχολείο.