Η πραγματοποίηση μιας ριζοσπαστικής Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης στην Μέση Εκπαίδευση είναι διαρκής και μόνιμος στόχος της ΕΔΟΝ. Η αναγκαιότητα για μια ριζοσπαστική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση προέκυψε μέσα από τα χρόνια προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Δυστυχώς για την Μέση εκπαίδευση η δεκαετής διακυβέρνηση του ΔΗΣΥ (1993-2003) μας οδήγησε σε επικίνδυνα αδιέξοδα, όπου αρκετά από αυτά φυσιολογικά δεν εξαλείφτηκαν ούτε στα τελευταία πέντε χρόνια.
Δυστυχώς, ένα τεράστιο πρόβλημα που ταλανίζει εδώ και δεκαετίες την εκπαίδευση είναι η παραπαιδεία η οποία εδώ και χρόνια αποτελεί καρκίνωμα που μεταφέρει το κέντρο βάρους της μάθησης από το σχολείο στο φροντιστήριο, πλήττοντας οικονομικά τις οικογένειες και εξαφανίζοντας τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών. Αυτό το φαινόμενο είναι αποτέλεσμα του ανταγωνισμού που επικρατεί στην κοινωνία που θέλει τους μαθητές να ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποίος θα είναι ο άριστος μαθητής , και ποιός στο τέλος της ημέρας θα εξασφαλίσει μια θέση σε ένα δημόσιο εκπαιδευτικό ίδρυμα στην Κύπρο ή στην Ελλάδα. Είναι προφανές ότι η παραπαιδεία έχει βαθιές ρίζες και δεν εξαλείφεται με διώξεις και νομικά μέτρα. Η παραπαιδεία θα περιοριστεί εάν οι λόγοι που ωθούν σε αυτήν αντιμετωπιστούν ουσιαστικά.
Είναι επιτακτική ανάγκη όσο ποτέ άλλοτε μέσα στην παγκόσμια οικονομική κρίση η Πολιτεία, και οι φορείς εκπαιδευτικής πολιτικής να λάβουν αποφασιστικά και αποτελεσματικά μέτρα που να στοχεύουν στον περιορισμό, τον έλεγχο και την εξάλειψη της παραπαιδείας.
Η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση που ξεκίνησε επί διακυβέρνησης Τάσου Παπαδόπουλου, λειτούργησε θετικά προς την κατεύθυνση αυτή. Ουσιαστικά μπήκε το προζύμι για μια Προοδευτική Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση, η οποία έχει ως στόχο να αγγίξει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Αναλαμβάνοντας την εξουσία η Διακυβέρνηση Δημήτρη Χριστόφια είχε βασικό στόχο την συνέχιση και ολοκλήρωσης της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Μια μεταρρύθμισης που θα ανοίγει το μέτωπο εναντία στη συντήρηση, τον αναχρονισμό και την οπισθοδρόμηση. Μια μεταρρύθμιση που θα δίνει μια προοδευτική κατεύθυνση στην εκπαίδευση, με το όραμα για δημόσια, δημοκρατική και ανθρωποκεντρική Παιδεία με διαπολιτισμικό περιεχόμενο που θα παρέχει ίσες ευκαιρίες μόρφωσης σε όλους.
Έχοντας, αυτά ως προμετωπίδα η Κυβέρνηση ξεκίνησε να βάζει τις βάσεις για μια προοδευτική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ξεκίνησε να υλοποίει πάγιες θέσεις του μαθητικού κινήματος, όπως μείωση του αριθμού των μαθητών στους 25 ανά τμήμα, επέκταση του Μουσικού και του Αθλητικού Σχολείου. Ενίσχυση των δημοκρατικών θεσμών και λειτουργιών, με σεβασμό στις θέσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων και ιδιαίτερα των μαθητών. Για πρώτη φορά, έχουμε οργάνωση τμημάτων ταχύρυθμης εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας για αλλόγλωσσους μαθητές στη Δημοτική και Μέση Εκπαίδευση. Επιχορήγηση σε όλους τους μαθητές της Β΄ Γυμνασίου για αγορά Η/Υ. Όλα τα ποιο πάνω είναι μόλις μερικά μέτρα που πάρθηκαν για την αναβάθμιση της Παιδείας.
Σίγουρα δεν τρέφουμε αυταπάτες και ψευδαισθήσεις. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα δε θα αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη. Για αυτό ως ΕΔΟΝ θεωρούμε ότι η συνέχιση της εφαρμογής και ολοκλήρωσης αυτής της προοδευτικής και ριζοσπαστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στον ευαίσθητο τομέα της Παιδείας από την επόμενη κυβέρνηση είναι εξαιρετικά σημαντική. Ο προοδευτικός εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού μας συστήματος και η υλοποίηση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης με στόχο ένα δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο, είναι αναγκαιότητα και για αυτό θα αγωνιστούμε.
Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για συνέχιση και βελτίωση της Μέσης Εκπαίδευσης. Θα συνεχίσουμε να παλεύουμε έτσι που η Δημόσια Εκπαίδευση να αντικρίζεται ως κοινωνικό και δημόσιο αγαθό, το οποίο να παρέχεται δωρεάν σε όλους. Ένα Σχολείο με κέντρο του τον Άνθρωπο, μακριά από εθνικιστικά και μονοπολιτισμικά στοιχεία. Που να συνδυάζει την κυπριακή παράδοση με την πολυπολιτισμικότητα. Που να καλλιεργεί την κριτική σκέψη και τις ανθρώπινες αξίες. Θέλουμε μια σύγχρονη ιστορία της Κύπρου να διδάσκεται ολοκληρωμένα και αντικειμενικά. Θα διεκδικούμε την συνεχή βελτίωση και επέκταση του θεσμού του ενιαίου ολοήμερου σχολείου, ώστε να αντιμετωπιστεί η παραπαιδεία και να δοθούν περισσότερες διέξοδοι και προοπτικές στους μαθητές.
Ως ΕΔΟΝ γνωρίζουμε ότι η διαδικασία της υλοποίησης της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι μια διαδικασία ρήξης και συγκρούσεων με κατεστημένες αντιλήψεις και κέντρα συμφερόντων. Ξεκαθαρίζουμε, ότι θα συνεχίσουμε να παλεύουμε και να στηρίζουμε τη διαδικασία υλοποίησης της μεταρρύθμισης με αποφασιστικότητα. Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για ένα σχολείο ανθρωποκεντρικό με επίκεντρο του τον μαθητή, με την παιδεία να είναι δικαίωμα και κοινωνικό αγαθό.
Νεόφυτος Παφίτης
Μέλος Κεντρικού Συμβουλίου ΕΔΟΝ
Επαρχιακός Μαθητικός Υπεύθυνος ΕΔΟΝ Λεμεσού