Η Παγκύπρια Ενιαία Οργάνωση Μαθητών δεν είναι κάτι που τώρα εμφανίζεται, αντίθετα αποτελεί κομμάτι της κυπριακής κοινωνίας εδώ και δεκαετίες και το πιο πρωτοπόρο και αγωνιστικό κομμάτι του κυπριακού μαθητικού κινήματος. Από την ίδρυση της μέχρι και σήμερα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των καθημερινών αγώνων που δίνουν οι μαθητές αλλά και ολόκληρος ο κυπριακός λαός. Σε όποια κατάκτηση του μαθητικού κινήματος και της παιδείας του τόπο και αν κοιτάξουμε θα δούμε το στίγμα και την σφραγίδα της οργάνωσής μας.
Η ΠΕΟΜ ήταν η δύναμη εκείνη η οποία πρωτοστάτησε στην αρχική λειτουργία και την μετέπειτα επίσημη αναγνώριση των συλλογικών σωμάτων των μαθητών. Της ΠΣΕΜ και των ΕΣΕΜ. Αυτό δεν ήταν κάτι ξεκομμένο αλλά η συνέχεια ενός αγώνα χρόνων για δημοκρατική εκλογή και εκπροσώπηση των μαθητών. Στα χρόνια που ακολούθησαν εργαστήκαμε με όλες μας τις δυνάμεις, μέσα από τις αρχές τις αξίες και τα οράματα μας, για να γίνει ζωή και πράξη η δημοκρατική λειτουργία και η ουσιαστική δραστηριοποίηση όλων των σωμάτων των μαθητών, από την ΠΣΕΜ μέχρι και το τελευταίο ΚΜΣ.
Μέσα από προτάσεις , εισηγήσεις και πρωτοβουλίες μας πετύχαμε μια σειρά από κατακτήσεις. Η θεσμική αναγνώριση της ΠΣΕΜ , η οποία μας επιτρέπει σήμερα πια τη συμμετοχή και παρέμβαση μας σε όλα τα επίσημα Σώματα του κράτους που αφορούν τους μαθητές. Επιπλέον, τώρα έχουμε και επίσημα το δικαίωμα να παρεμβαίνουμε και να τοποθετούμαστε με ανακοινώσεις και εγκυκλίους σε όλα τα σχολεία, όταν είναι απαραίτητη η ενημέρωση, η παρότρυνση αλλά και η ορθή καθοδήγηση των μαθητών, τόσο από την ΕΣΕΜ όσο και από την ΠΣΕΜ. Επίσης, μέσω δικών μας προτάσεων και εισηγήσεων, αλλά και της καθοριστικής μας παρέμβασης, πετύχαμε 3 φορές τον εκσυγχρονισμό των κανονισμών λειτουργίας των δημοσίων σχολείων σε μια σειρά από ζητήματα. Η χαλάρωση της στολής, οι πειθαρχικές τιμωρίες, η διδασκαλία και εξέταση της νεότερης Κυπριακής Ιστορίας, οι εκλογικές διαδικασίες, οι ενδοσχολικοί εορτασμοί αποτελούν μόνο μερικά απτά δείγματα της όλης προσπάθειάς μας. Μιας προσπάθειας, συστατικά στοιχεία της οποίας είναι η προσαρμοστικότητα και ο σύγχρονος τρόπος σκέψης και αντιμετώπισης των καθημερινών θεμάτων των μαθητών και που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της οργάνωσής μας.
Όλα αυτά για εμάς αποτελούν μονάχα την αρχή και την βάση πάνω στην οποία συνεχίζουμε να χτίζουμε καθημερινά. Υπάρχουν μια σειρά από προβλήματα που αντιμετωπίζουμε σε διάφορα σώματα των μαθητών όπως ανέφερε και στην προηγούμενη εισήγηση ο εκπρόσωπος της ΠΣΕΜ. Προβλήματα που αφορούν λανθασμένες νοοτροπίες και αντιλήψεις που έχουμε δυστυχώς να αντιμετωπίσουμε.
Η ΠΕΟΜ από την αρχή στήριξε τις προσπάθειες και την διαδικασία για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Όχι απλά επειδή ήταν κάτι καινούργιο. Αλλά επειδή ακριβώς γνώριζε και είχε ξεκάθαρη άποψη για την σημασία ενός δημοκρατικού και ανθρώπινου σχολείου, την σημασία ενός σχολείου που ο μαθητής είναι το κέντρο και όχι η στεγνή παπαγαλία κειμένων. Ακριβώς για αυτό για την ΠΕΟΜ αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι μιας πραγματικής προοδευτικής μεταρρύθμιση η ουσιαστική θεσμοθέτηση του Ελεύθερου Μαθητικού Συνδικαλισμού.
Είναι παράλληλα πολύ σημαντικό να ασχοληθούμε με τον δικό ρόλο, την συνεχή αναβάθμιση της δράσης και της οργάνωσης μας στο σύνολο του μαθητόκοσμου. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμούμε την σημασία της καθημερινής προσφορά και δράσης μας. Ο εντοπισμός και η επίλυση προβλημάτων, η ουσιαστική μας συμμετοχή στα σώματα των μαθητών, η πλατιά μας δραστηριότητα, η διοργάνωση αθλητικών, πολιτιστικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών εκδηλώσεων, οι επιμορφωτικές – πολιτικές συζητήσεις και η καλλιέργεια της αυτομόρφωσης και της επιμόρφωσης μεταξύ των μελών μας είναι η βάση για την αύξηση της επιρροής και παρέμβασης της οργάνωσης μας. Η καθοριστική μας συμμετοχή στις αντικατοχικές εκδηλώσεις και εκδηλώσεις μνήμης και τιμής πολυτεχνείου, η συνεχής μας προσπάθεια για την υλοποίηση της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης, η καθημερινή ενημέρωση του μαθητόκοσμου για την επικαιρότητα, η κινητοποίηση των μαθητών για διεκδίκηση και προάσπιση των κεκτημένων του αποτελούν την καθημερινή μας παρέμβαση στην κυπριακή κοινωνία.
Η συνεχής αναβάθμιση της δράσης της ΠΕΟΜ τόσο μέσα στα σχολεία όσο και στην κοινωνία ευρύτερα αποτελούν το όπλο μέσα από το οποίο ο Ελεύθερος Μαθητικός Συνδικαλισμός θα γίνει ζωή και πράξη στην Κυπριακή Κοινωνία.
Η κυπριακή πολιτεία και πιο συγκεκριμένη η κυπριακή βουλή δεν μπορεί για πάντα να κλείνει τα μάτια μπροστά στην κοινωνική πραγματικότητα. Δεν μπορεί να συμπεριφέρεται σαν να μην υπάρχουν μαθητικές οργανώσεις, σαν να πρόκειται για κάτι ξένο για την κοινωνία μας ενώ όλα τα κόμματα διατηρούν οργανώσεις που δραστηριοποιούνται τόσο εντός όσο και εκτός σχολείου. Δεν μπορεί να επιμένει να αντιμετωπίζει την συνδικαλιστική και πολιτική δράση των οργανώσεων ως ασθένεια ενώ έχουν να παρουσιάσουν μια πολύ σημαντική προσφορά.
Η έκφραση διαφορετικών απόψεων και η ανταλλαγή απόψεων μέσα από την συζήτηση και τον διάλογο ωριμάζουν τους μαθητές, διαμορφώνοντας και αναβαθμίζοντας τον διεκδικητικό τους ρόλο, λόγο και χαρακτήρα. Κρατούν τον μαθητόκοσμο στην πραγματική του θέση ως αναπόσπαστο κομμάτι της κυπριακής κοινωνίας και όχι σαν κάτι ξεκομμένο, άβουλο και αδιάφορο. Μέσα από την πολιτική – ιδεολογική ζύμωση και τριβή είναι που βλέπουμε χαρακτήρες - εκκολαπτόμενες προσωπικότητες, να συνδικαλίζονται, να ασχολούνται με πολιτιστικά, αθλητικά, περιβαλλοντικά θέματα και κοινωνικά ζητήματα του τόπου. Όλα αυτά αποτελούν αντίδοτο στα σάπια που υπάρχουν στην κοινωνία και εισβάλλουν στα σχολεία και σαν τέτοια είναι ο ατομικισμός, η υποταγή, η αδιαφορία, η αντικοινωνικότητα, τα ναρκωτικά και οτιδήποτε άλλο κάνει τον μαθητή αδιάφορο πιόνι και κομπάρσο αντί πρωταγωνιστή. Αυτή είναι η πραγματική απάντηση στο βασανιστικό πρόβλημα, για το σύνολο των κομμάτων, την αποπολιτικοποίηση και την αποχή της νέας γενιάς από τα πολιτικά δρώμενα.
Τέλος, τα όσα κατέθεσε ο εκπρόσωπος της ΠΣΕΜ στη δική του παρέμβαση μας βρίσκουν απόλυτα σύμφωνους και θα ήμασταν πολύ ευτυχείς, εάν στη διάρκεια του αγώνα μας βρίσκαμε συμμάχους και όχι αντιπάλους όλους εκείνους, οι οποίοι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο προβάλλουν διάφορα εμπόδια και προσκόμματα σ’ αυτή μας την πορεία. Εμπόδια και προσκόμματα, με έντονο το στοιχείο του λαϊκισμού στη βάση μικροκομματικών συμφερόντων, που στόχο έχουν να κρατήσουν τη μαθητιώσα νεολαία εγκλωβισμένη σε κατεστημένα και νοοτροπίες του παρελθόντος. Θεωρούμε ότι η αναβάθμιση της ΠΕΟΜ, τόσο μέσα στα σχολεία, όσο και στην κοινωνία ευρύτερα, αποτελεί το πρωτοκύτταρο από το οποίο ο Ελεύθερος Μαθητικός Συνδικαλισμός, θα γίνει ζωή και πράξη στην κυπριακή κοινωνία. Είναι γ’ αυτό, που σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εκτιμούμε σωστά και να αξιολογούμε θετικά, την καθημερινή προσφορά - προϊόν της δράσης μας. Έτσι λοιπόν, εμείς δεν πτοούμαστε και συνεχίζουμε με πείσμα την καθημερινή δουλειά και την προσπάθειά μας, προκειμένου να επιτευχθεί η θεσμοθέτηση του Ελεύθερου Μαθητικού Συνδικαλισμού.
Σ΄ αυτή την προσπάθεια χωράμε όλοι, δεν περισσεύει κανείς, γιατί πιστεύουμε ότι αυτά που ενώνουν τον μαθητόκοσμο είναι κοινοί προβληματισμοί και ανησυχίες, ίδιοι στόχοι και έγνοιες, που σε κάθε περίπτωση θα πρέπει αποτελούν τον αντίποδα των όποιων έξωθεν παρεμβάσεων και σκοπιμοτήτων.