Τις τελευταίες μέρες γινόμαστε δέκτες μιας προσπάθειας που προέρχεται από την πλευρά της Ομοσπονδίας Καθηγητών της Δημόσιας Εκπαίδευσης, την ΟΕΛΜΕΚ, η οποία θέλει να φέρει προς ψήφιση στην Βουλή των Αντιπροσώπων μια πρόταση νόμου σχετικά με «ενδιάμεση εξεταστική στη μέση εκπαίδευση». Η πρόταση αυτή αναφέρει την εφαρμογή ενδιάμεσων εξετάσεων το Γενάρη και το Μάιο/Ιούνιο, με την εξεταστέα ύλη του τετραμήνου για τα υφιστάμενα εξεταζόμενα μαθήματα. Σ’ αυτή την φάση θα εξαιρεθεί η Γ’ Λυκείου από τις ενδιάμεσες εξετάσεις.
Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς τονίζουν καθημερινά για ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο για τους μαθητές. Ένα σχολείο που να προάγει τη μάθηση, την κριτική σκέψη και άποψη. Μέσω της εφαρμογής των τετραμήνων, στόχος είναι οι συνθήκες μέσα στα σχολεία να αλλάξουν. Η ουσία της πρότασης είναι να μειωθούν οι γραπτές εξετάσεις, εργασίες και οτιδήποτε άλλο αύξανε τον φόρτο εργασίας των μαθητών, αλλά και των εκπαιδευτικών. Έτσι, θα δοθεί περισσότερος χρόνος κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, να ανταλλάσουν απόψεις, σκέψεις - εισηγήσεις και όχι σε αντίθεση, να απορροφά μεγάλο ποσοστό του χρόνου τους στο διάβασμα για τις εξετάσεις.
Μετά την τελευταία πρόταση που η ΟΕΛΜΕΚ κοινοποίησε στους εμπλεκόμενους φορείς, μαθητές, γονείς και Υπουργείο Παιδείας, η θέση της για εφαρμογή «ενδιάμεσης εξέτασης στο τέλος του κάθε τετραμήνου», μας βρίσκει να διαφωνούμε κάθετα. Η θέση αυτή έρχεται σε αντίθεση με τη φιλοσοφία μας αλλά και με το όραμα της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης για ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο. Κατ’ επέκταση, ένα σχολείο που ο φόρτος εργασίας δεν θα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να έχουν κριτική άποψη.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τη Δημόσια Εκπαίδευση είναι η εμφάνιση του εξεταστικοκεντρικού συστήματος. Αυτός ο βραχνάς της Δημόσιας Εκπαίδευσης, είναι η αιτία που οδηγεί τους νέους στην παπαγαλία, στη στυγνή αποστήθιση των μαθημάτων. Επίσης, ένα πρόβλημα φέρνει αλυσιδωτά και άλλα προβλήματα που οδηγούν χρόνια πίσω την παιδεία μας. Επακόλουθο αυτών των προβλημάτων είναι η ενίσχυση της παραπαιδείας. Στις μέρες μας, η παραπαιδεία αλώνει τη Δημόσια Εκπαίδευση, οι μαθητές έχουν γίνει ρομπότ και τρέχουν από το ένα φροντιστήριο στο άλλο. Συνέπεια αυτού είναι, οι μαθητές να μετατρέπονται στον τελευταίο τροχό της αμάξης, όπως και οι οικογένειες τους, αφού μεγάλο ποσοστό των εισοδημάτων τους το σπαταλούν στα φροντιστήρια. Αυτό είναι που θέλουμε; Εάν είναι αυτό τότε ως ΠΕΟΜ εκφράζουμε την κάθετη μας διαφωνία.
Για μια ακόμη φορά καλούμε την ηγεσία της ΟΕΛΜΕΚ να δηλώσει με ποιου το μέρος βρίσκεται. Είναι με τους μαθητές και εκπαιδευτικούς που θέλουν πιο ανθρώπινες συνθήκες μέσα στα σχολεία ή με αντινεανικές πολιτικές; Ας μας εξηγήσουν για ποιο λόγο καταθέτουν αυτή την πρόταση, από τη στιγμή που η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση βρίσκεται στα σκαριά εφαρμογής της. Ως ΠΕΟΜ, δεν θα πάψουμε να παλεύουμε για μια ολοκληρωμένη Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση, διαμέσου και των αναλυτικών προγραμμάτων. Δε θα μπούμε σε καμία περίπτωση στη συζήτηση και διαπραγμάτευση οποιουδήποτε κεκτημένου. Όσα με αγώνα και πάλη κατακτήσαμε, δεν θα τα θυσιάσουμε στο βωμό των συμφερόντων και θα παλεύουμε καθημερινά για ένα καλύτερο ξημέρωμα για τους μαθητές.
ΠΕΟΜ
23/01/2012