Το διαδίκτυο αποτελεί μια νέα μορφή ενημέρωσης, το οποίο αναδύθηκε μέσα από τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας. Πριν αναλύσουμε το ποια είναι η θέση μας για το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα πρέπει να αναφερθούμε στην ενημέρωση. Μέχρι πρόσφατα η ενημέρωση και η πληροφόρηση ήταν έργο που το εκτελούσαν τα παραδοσιακά μέσα δηλαδή τα ΜΜΕ, όπου ως γνωστό τα πλείστα ιδρύονταν από μεγαλοεπιχειρηματίες για να εξυπηρετήσουν τα δικά τους συμφέροντα αλλά και να αναπαράγουν την κυρίαρχη ιδεολογία. Άρα η ενημέρωση από τα ΜΜΕ δεν μπορεί να προσφέρει την πραγματική γνώση στο λαό και ιδιαίτερα στην εργατική τάξη.
Έτσι και το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν μπορούσαν να μην έχουν καμία σχέση με τον κόσμο των μεγαλοεπιχειρηματιών. Η νέα αυτή εφεύρεση της τεχνολογίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη προώθηση των συμφερόντων και της ιδεολογίας της αστικής τάξης.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν κομμάτι του διαδικτύου, ένα κομμάτι που τα τελευταία 10 χρόνια έχει ωθήσει εκατομμύρια ανθρώπους να συμμετάσχουν και να έχουν τους δικούς τους λογαριασμούς σε αυτά. Αυτό το καινούργιο φαινόμενο δεν μπορούσε να υπάρξει πριν από το Διαδίκτυο. To Facebook, για παράδειγμα, πέτυχε να πλουτίσει τον κ. Ζούκερμπεργκ και την παρέα του με αρκετά εκατομμύρια δολάρια και ακόμη παίζει καταλυτικό ρόλο στο ηλεκτρονικό φακέλωμα της πολιτικής και κοινωνικής δράσης, αφού οι ίδιοι οι χρήστες του τροφοδοτούν το σύστημα με το πολιτικό και κοινωνικό προφίλ τους, συνειδητά ή ασυνείδητα. Ένα ζήτημα που έχει πολύ μεγάλη σημασία είναι η δυνατότητα μέσω του Facebook, Twitter και των υπολοίπων μέσω κοινωνικής δικτύωσης για ταχύτατη εξάπλωση οποιασδήποτε πληροφορίας, σωστής ή λάθος ή ακόμα και φημολογίας. Μελέτες έδειξαν ότι, οι πληροφορίες ή οι φήμες μπορούν να μεταδοθούν σε ελάχιστο χρόνο, σε εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους. Και βέβαια, αυτό συμβαίνει πριν ακόμα προλάβουν οι ίδιοι να το αναλύσουν, ή πολύ περισσότερο να διασταυρώσουν την αξιοπιστία της πληροφορίας.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επίσης διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μη κοινωνικοποίηση των ανθρώπων και τους σπρώχνει να κλείνονται όλο και περισσότερο στον εαυτό τους. Ο άνθρωπος που έχει εσωτερικεύσει τις βασικές αξίες του κοινωνικού συστήματος μέσα στο οποίο ζει σήμερα, σταδιακά και με διάφορους τρόπους αποξενώνεται από το κοινωνικό του περιβάλλον και από τον ίδιο του τον εαυτό. Η ζωντανή επαφή των ανθρώπων μεταξύ τους δεν μπορεί να συγκριθεί με την επαφή που γίνεται πίσω από ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή, μέσω της ζωντανής ανθρώπινης επαφής καλλιεργούνται συνειδήσεις και συναισθήματα τα οποία δύσκολα φανερώνονται μέσω της ανούσιας ηλεκτρονικής επαφής.
Η δική μας στάση απέναντι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν μπορεί να είναι η απόλυτη αποχή από αυτά. Πρέπει να αξιοποιούνται με τέτοιο τρόπο ώστε να βοηθούμε την ευρύτερη δουλειά για κέρδισμα συνειδήσεων. Δεν μπορεί να αφεθεί η δεξιά να βομβαρδίζει ελεύθερα τις συνειδήσεις των ανθρώπων και ιδιαίτερα των νέων, χωρίς το λαϊκό κίνημα να αντιδρά και να παραμένει αδιάφορο σε αυτό το καινούργιο φαινόμενο.
Η μάχη για διαπαιδαγώγηση της συνείδησης των ανθρώπων θα πρέπει να γίνεται οπουδήποτε ακόμη και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αν αυτό είναι επιβεβλημένο. Χωρίς όμως αυτό να μας οδηγήσει να παραμελήσουμε τη ζωντανή πολιτική επαφή με τους ανθρώπους η όποια μας έχει καθιέρωση στη συνειδήσεις τους τα τελευταία 86 χρόνια.
Γιώργος Αντωνίου
Τοπικός Γραμματέας ΕΔΟΝ Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου