Η Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση είναι διαρκής και μόνιμος στόχος της ΕΔΟΝ. Έχοντας κατά νου τις νέες συνθήκες και τις προσπάθειες της κυβέρνησης Δημήτρη Χριστόφια για αναβάθμιση της εκπαίδευση και της παιδείας στον τόπο μας θα πρέπει ως ΕΔΟΝ και κυριότερα το μαθητικό κίνημα της Οργάνωσης να είμαστε μπροστάρηδες στην υλοποίηση αυτού του στόχου.
Από το 1960 και μετά ακολουθήθηκε στον τόπο μας, από τις εκάστοτε κυβερνήσεις μια πολιτική διαχείρισης του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος. Ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις δεν υπήρξαν δυστυχώς. Στη δεκαετή διακυβέρνηση μάλιστα του ΔΗΣΥ, καταγράφεται το αποτυχημένο μεταρρυθμιστικό εγχείρημα του Ενιαίου Λυκείου, μια μεμονωμένη, αποσπασματική ρύθμιση, χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο ή μελέτη, που η αποτυχία του έφερε πολύ πίσω τα εκπαιδευτικά πράγματα του τόπου. Απουσίαζε δυστυχώς η διαμόρφωση μιας υπεύθυνης και αποτελεσματικής στρατηγικής για τον εκσυγχρονισμό και την ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, κάτι που επιχειρείται στις ημέρες μας. Μια συνολική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης.
Η σημερινή διάρθρωση της μεταγυμνασιακής εκπαίδευσης που χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία του λυκείου και το διαχωρισμό σε λύκεια και τεχνικές σχολές, αλλά και το όλο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, δεν εξυπηρετούν πια τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.
Επιχειρείται λοιπόν η δημιουργία ενός νέου τύπου λυκείου, που θα αναλάβει να δώσει τις απαραίτητες γενικού χαρακτήρα γνώσεις. Δυστυχώς, τα προηγούμενα 10 - 15 χρόνια, μέσα από τις αλλεπάλληλες εξετάσεις και τη μετατροπή του λυκείου σε εξεταστικό κέντρο, επιχειρήθηκε ο έλεγχος της μαθητικής ροής. Με την πολλαπλή εξειδίκευση, και αργότερα τον απεριόριστο αριθμό επιλογών μαθημάτων, μεγάλη μάζα μαθητών διώχνονταν από το λύκειο και αποτελούσαν το εύπλαστο εργατικό δυναμικό που εύκολα προσαρμόζεται στις ανάγκες της αγοράς.
Η συντελούμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, από την πρωτοβάθμια μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα μπορούσαμε να διαπιστώσουμε ότι δεν αποτελεί απλή προσαρμογή της εκπαίδευσης στα σημερινά δεδομένα για να ξεπεραστούν διάφορες δυσλειτουργίες. Στην ουσία πρόκειται για μια αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης στη βάση του πάγιου λαϊκού αιτήματος.
Στη Τεχνολογική Εκπαίδευση μέσα από την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση προτείνεται σταδιακή κατάργηση του διπλού δικτύου και δημιουργία ενός νέου, πραγματικά ενιαίου τύπου Λυκείου, το οποίο θα συνδυάζει οργανικά τη γενική και την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση και θα παρέχει στέρεη «γενική παιδεία», η οποία θα συμπεριλαμβάνει στοιχεία τεχνολογικών γνώσεων και προεπαγγελματική κατάρτιση. Με άλλα λόγια μετεξέλιξη και των δύο τύπων σχολείου και σύγκλιση σε μία κοινή βάση.
Η σταδιακή μετεξέλιξη των υφιστάμενων Τεχνικών Επαγγελματικών Σχολών στο νέο τύπο ενιαίου Λυκείου θα προσφέρει πραγματική παιδεία στους μαθητές αφού μέσα από τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα θα τους παρέχεται μια πιο ενισχυμένη τεχνολογική κατεύθυνση μέσα από νέα ολιγάριθμα προγράμματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Μια μεταρρύθμιση, λοιπόν, για να χαρακτηρισθεί προοδευτική θα πρέπει να στηρίζεται στην αρχή του δικαιώματος όλων για μόρφωση. Στην αρχή εκείνη που λεει ότι η παιδεία δεν είναι προνόμιο μόνο μερικών κοινωνικών ομάδων, αλλά, όλων.
Δεν τρέφουμε σίγουρα αυταπάτες και ψευδαισθήσεις. Το εκπαιδευτικό τοπίο δε θ΄ αλλάξει από τη μια στιγμή στην άλλη. Η συγκυρία μιας προοδευτικής κυβέρνησης και ενός ευρύτερου κοινωνικού κινήματος, γεννά την προοπτική και την ελπίδα της κατάργησης των ανισοτήτων και την οικοδόμηση μιας κοινωνίας που θα απελευθερώνει όλες εκείνες τις δημιουργικές δυνάμεις του ανθρώπου. Μια τέτοια κοινωνία θα πρέπει να περνά μέσα από μια δημοκρατική και ανθρωποκεντρική παιδεία, με ίσες ευκαιρίες για όλους.
Ως ΕΔΟΝ θα πρέπει να παλεύουμε για να οικοδομηθεί ένα σχολείο που θα εξασφαλίζει το δικαίωμα των παιδιών όλων των στρωμάτων του λαού στην δωρεάν μόρφωση, μόρφωση με περιεχόμενο και όχι μόρφωση ανταγωνισμού και μαθητές πολλών ταχυτήτων.
Λουκιανός Καϊάφας
Τοπικός Γραμματέας Τ.Ο. ΕΔΟΝ Τεχνικής Ά Λευκωσίας