Με την ειδική αγωγή, επιζητείται το παιδί να γίνει ανεξάρτητο και παραγωγικό μέλος της κοινωνίας. Το τελευταίο διάστημα, υπάρχει μια τάση αποδοχής αυτών των παιδιών και αντικατάσταση των τρόπων αναφοράς τους από τους όρους "άτομα με ειδικές ανάγκες" σε "άτομα με ειδικές ικανότητες". Απαραίτητη είναι η ενημέρωση του κοινού και η κρατική παρέμβαση στους χώρους παραγωγής και εκπαίδευσης.
Η οικογένεια έχει σημαντικό ρόλο, στην ανάπτυξη του χαρακτήρα και των δεξιοτήτων του παιδιού. Λόγω όμως των προβλημάτων που δημιουργούνται, η στάση της είναι αρνητική επιδεινώνοντας το ήδη υπάρχον πρόβλημα.
Στα περισσότερα σχολεία ο ειδικός (ψυχολόγος, λογοπεδικός) επισκέπτεται περιοδικά την τάξη, δίνει οδηγίες στο παιδί και στον δάσκαλό του, προμηθεύοντας και το απαραίτητο υλικό. Σε ειδικά τμήματα μέσα στο σχολείο, παρέχεται ειδική εκπαίδευση. Έρευνες έχουν αποδείξει, πως ένα ποσοστό ξεπερνά εντελώς το πρόβλημά του μετά την παρακολούθηση της ειδικής τάξης. Παραμένει εντούτοις το "στίγμα" στον μαθητή που τις παρακολουθεί και αυτό αποτελεί και το κυριότερο αρνητικό σημείο της μεθόδου.
Στη χώρα μας, τα ειδικά σχολεία είναι ένας άλλος τρόπος παροχής ειδικής εκπαίδευσης.Τα ειδικά ημερήσια σχολεία που εξυπηρετούν ορισμένες κατηγορίες παιδιών με ειδικές δυνατότητες. Υπάρχουν σχολεία για κωφά και βαρήκοα, για τυφλά, μερικώς βλέποντα και για κινητικά ανάπηρα. Στα ειδικά σχολεία με οικοτροφείο, τα παιδιά μένουν στο ίδρυμα όλο το εικοσιτετράωρο, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν συμπτώματα ιδρυματισμού, κακή συμπεριφορά και έλλειψη ενδιαφέροντος για μάθηση.
Χρειάζεται να ελεγχθούν και να σταθμιστούν οι εξής παράγοντες:
- Η στάση του εκπαιδευτικού, από την οποία εξαρτάται η επιτυχία της ενσωμάτωσης.
- Η ύπαρξη εκπαιδευτικών με ειδική εκπαίδευση ή επιμόρφωση.
- Η καταλληλότητα των σχολικών κτιρίων (αίθουσες-εξοπλισμός).
Το σχολείο είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας και παράλληλα μέσω αυτού προωθούνται οι διάφορες νέες κοινωνικές θεωρήσεις και αντιλήψεις.
Με βάση τις έρευνες που έχουν γίνει, ο αριθμός των παιδιών αυτών, φτάνει σε ένα ψηλό ποσοστό. Παρά ταύτα, μόνο σε ένα μικρό μέρος αυτών των παιδιών παρέχεται ειδική αγωγή. Μόνο οι μαθητές του δημοτικού σχολείου καλύπτονται. Σήμερα προβλέπονται οι ειδικότητες του σχολικού ψυχολόγου, του λογοθεραπευτή, και του επαγγελματικού συμβούλου. Είναι όμως ανάγκη να προστεθούν και ακουολόγοι, μουσικοθεραπευτές, διερμηνείς νοηματικής γλώσσας, εκπαιδευτές κινητικότητας, του φυσιοθεραπευτή και του εργασιοθεραπευτή.
Στόχος της κυβέρνησης Χριστόφια είναι η προώθηση της ισότητας ευκαιριών, η σχολική και κοινωνική ένταξη των ατόμων με δυνατότητες. Χρειάζεται να γίνει ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στα κράτη μέλη και η προώθηση των επιτυχημένων μεθόδων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Για καλά αποτελέσματα πρέπει να ιδρυθεί ένα μόνιμο και ολοκληρωμένο δίκτυο πληροφόρησης .
Το Κράτος έχει την υποχρέωση να παρέχει ειδική αγωγή και εκπαίδευση σε τέτοια άτομα από την ηλικία των τριών ετών μέχρι την ολοκλήρωση του κύκλου σπουδών τους. Η ανάπτυξη του πνεύματος της ενσωμάτωσης είναι το κύριο μέλημα, που έκδηλα είναι ο καλύτερος δρόμος για τη σχολική, αλλά και κοινωνική ένταξη των παιδιών αυτών.
Μάθαινε και τ’ απλούστερα!
Μάθαινε άνθρωπε στο άσυλο!
Μάθαινε άνθρωπε στη φυλακή!
Μάθαινε γυναίκα στην κουζίνα!
Μάθαινε εξηντάχρονε!
Ψάξε για σχολείο άστεγε!
Προμηθέψου γνώση παγωμένε!
Πεινασμένε άρπαξε ένα βιβλίο, είναι γνώση!
Εγκώμιο στη μάθηση Lob des Lernens (απόσπασμα)
Μπερτολτ Μπρεχτ
Ευγενία Κωνσταντίνου
Μέλος Κεντρικού Συμβουλίου ΕΔΟΝ