Χύθηκε πολύ αίμα, πολύ μελάνι και πολύ χρήμα στον τόπο μας για να δημιουργηθεί και να διαιωνιστεί το σοβινιστικό μίσος μεταξύ Ε/κ και Τ/κ, αφού τούτος ήταν ο δοκιμασμένος τρόπος για να ανοίγουν οι κερκόπορτες στους εχθρούς του λαού μας. Όμως το ζητούμενο είναι να γυρίσουμε σελίδα.
Η σημερινή μας συζήτηση διαλύει ακόμη μια φορά, το μύθο ότι οι δύο κοινότητες, η νεολαία αυτού του τόπου, δεν μπορούν να ζήσουν μαζί, που είναι το κυριότερο επιχείρημα των εθνικιστικών – σοβινιστικών κύκλων των δυο κοινοτήτων, για να προωθεί τη διχοτόμηση.
Για την ΕΔΟΝ ο ρόλος της εκπαίδευσης αλλά και γενικότερα η Παιδεία είναι κρίσιμος και καθοριστικός και εκτιμούμε, ότι μπορεί να διαδραματίσει ένα πρωταγωνιστικό ρόλο, συμβάλλοντας για απελευθέρωση και επανένωση του τόπου και του λαού μας.
Στην δική μας αντίληψη η παιδεία οφείλει να καλλιεργεί τον αμοιβαίο σεβασμό στη γλώσσα, τη θρησκεία, την ιστορία και τον πολιτισμό της κάθε κοινότητας. Την ίδια ώρα, όμως, κτίζει σχέσεις συνεργασίας πάνω στην κοινή κυπριακή κουλτούρα, την κοινή πολιτιστική παράδοση και την αγάπη για την κοινή πατρίδα.
Ως ΕΔΟΝ πιστεύουμε ότι η εκπαίδευση δεν πρέπει να λειτουργεί απλά ως μόνιμος χώρος μάθησης, αλλά ως χώρος που προωθεί την ανταλλαγή απόψεων, την ανεκτικότητα, την διαφορετικότητα, την ισότητα, το σεβασμό στην άλλη άποψη, την κατανόηση. Μια παιδεία που θα προετοιμάζει τα παιδιά και τους νέους ανθρώπους για μια πολυπολιτισμική και γλωσσικά και θρησκευτικά, πλουραλιστική κοινωνία στην Κύπρο. Χώρος που θα δίνει έμφαση στη δυνατότητα των νέων μας για πρωτοβουλίες και ανάπτυξη δραστηριοτήτων για να πετύχουμε τον αμετάθετο στόχο μας για την λατρεμένη πατρίδα μας που δεν είναι άλλος από τη λύση, την επανένωση, την ειρήνη και επιτέλους να δούμε μια Κύπρο, ελεύθερη από άκρη σε άκρη, κυρίαρχη, ομόσπονδη και αποστρατικοποιημένη, μακριά από κατοχικούς στρατούς και μητέρες πατρίδες.
Ο διακηρυγμένος γενικός σκοπός της κυπριακής εκπαίδευσης που είναι καταγραμμένος εδώ και πολλά χρόνια είναι: «Η δημιουργία ελεύθερων και δημοκρατικών πολιτών με ολόπλευρα αναπτυγμένη προσωπικότητα, πνευματικά καλλιεργημένων, υγιών, δραστήριων και δημιουργικών, που να συμβάλλουν με την εργασία και τη συνειδητή δράση τους στην κοινωνική, επιστημονική, οικονομική και πολιτιστική πρόοδο της πατρίδας μας και στην προαγωγή της συνεργασίας, αλληλοκατανόησης και αγάπης μεταξύ ανθρώπων και λαών, με στόχο την επικράτηση της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της ειρήνης»
Η ενσωμάτωση της νεολαίας στην εκπαίδευση για το δημοκρατικό πολίτη, πρέπει να πείθει τους νέους και την κοινωνία και να διασφαλίζει ότι αυτό δεν λειτουργεί αντίθετα με τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Για να τα πετύχουμε όλα αυτά είναι αναγκαία η συνεργασία, η αλληλοκατανόηση μεταξύ των δυο κοινοτήτων αλλά και ο ρόλος που έχουν να παίξουν και άλλοι φορείς, όπως τα πολιτικά κόμματα, οι πολιτικές οργανώσεις νεολαίας, οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, οι μη κυβερνητικές οργανώσεις, οι εκάστοτε Κυβερνήσεις αλλά και τα ΜΜΕ.
Είναι χρέος μας η νεολαία, μέσω της παιδείας να θυμάται και να γνωρίζει τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα και να παραδειγματίζεται απ’ αυτά. Γιατί μια νεολαία που θα τελεί υπό άγνοια ή ακόμη χειρότερα που θα είναι παραπληροφορημένη ως προς τα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν την Κύπρο, είναι πολύ πιθανό αύριο, όταν φυσιολογικά θα αναλάβει τα ηνία στον τόπο μας, να επαναλάβει τραγικά λάθη του παρελθόντος. Εμείς ποτέ δεν θα επιτρέψουμε την λήθη και την παραχάραξη της ιστορίας.
Αξίζει να σημειώσουμε τα πολύ σημαντικά μετρά – δράσεις που λήφθηκαν επί προηγούμενης κυβέρνησης προωθώντας την πολυπολιτισμικότητα και διαπολιτισμικότητα και ευχόμαστε πραγματικά και η νυν Κυβέρνηση να τα συνεχίσει. Μερικές δράσεις είναι, όπως:
-Η καλλιέργεια κουλτούρας ειρηνικής συμβίωσης, συνεργασίας και αμοιβαίου σεβασμού Ε/κ και Τ/κ, με στόχο την απαλλαγή από την κατοχή και την επανένωση της πατρίδας και του λαού μας.
-Η ανάγκη αντικειμενικής, ολοκληρωμένης και επιστημονικής συγγραφής της σύγχρονης ιστορίας του τόπου μας, γνωρίζοντας ότι η γνώση και η αλήθεια είναι εργαλεία στον αγώνα μας για επανένωση του τόπου και του Λαού μας.
-Η ενίσχυση της ανθρωποκεντρικής παιδείας με την πλατιά έννοια του όρου.
-Η συνέχιση συμπερίληψης στους στόχους της διαπολιτισμικής και πολυπολιτισμικής αγωγής, η απάλειψη των στοιχείων που προωθούν τον εθνικισμό και την μισαλλοδοξία και η εφαρμογή προγραμμάτων αντιρατσιστικής εκπαίδευσης.
-Προγράμματα συνεργασίας με σχολεία της Τ/κυπριακής κοινότητας και κοινά προγράμματα επιμόρφωσης Ε/κ και Τ/κ εκπαιδευτικών.
Φίλοι και φίλες ο εθνικισμός - σοβινισμός ήταν ο χειρότερος σύμβουλος στην ιστορία μας και ο μεγαλύτερος εχθρός για την Παιδεία μας και είναι επικίνδυνο το γεγονός ότι οι δυνάμεις που τον εκφράζουν μέσα στην κοινωνία και στις δυο κοινότητες, παραμένουν, ακόμα και σήμερα, ισχυρές.
Κλείνοντας θα ήταν παράλειψη από μέρους μου για αυτό το μεγάλο ζήτημα της παιδείας να μην αναφερθώ στο ρόλο της εκκλησία στην Ε/κ.Θεωρώ υποτιμητικό σε ένα σύγχρονο κράτος η εκκλησία να παρεμβαίνει και μάλιστα να προωθεί πολιτικές για τα ζητήματα παιδείας. Είναι πραγματικά λυπηρό και ελπίζω όλων μας σε μια προσπάθεια που η πολιτεία προσπαθεί να λύση το κυπριακό να βλέπουμε τον Αρχιεπίσκοπο να στηρίζει ακραίες φασιστικές οργανώσεις σκορπώντας μισαλλόδοξες και πολιτικές διχοτομικές. Αυτό το γεγονός από μόνο του είναι προκλητικά απαράδεκτο ιδιαίτερα σε μια χώρα που δραστηριοποιούνται δύο κοινότητες καθώς και άλλες εθνότητες και παλεύουν για να επανενωθεί ο λαός τους. Είναι χρέος ολονών μας να αντισταθούμε σε αυτές τις πολιτικές που δυστυχώς σπέρνουν μίσος και διχόνοια και καλλιεργούν ρατσιστικές συμπεριφορές.
Αντλώντας τα ορθά ιστορικά διδάγματα θα συνεχίσουμε να χαράσσουμε το δρόμο για απαλλαγή από την κατοχή και για επανένωση της πατρίδας και του λαού μας. Καλούμε όλες τις Οργανώσεις Ε/κ και Τ/κ να στείλουμε μήνυμα αδ
ελφοσύνης, επαναπροσέγγισης, ειρηνικής συνύπαρξης και ενωμένοι να αγωνιστούμε για μια κοινή πατρίδα Ε/κ και Τ/κ.