Συναγωνίστριες , συναγωνιστές,
Χαιρετίζω τις εργασίες του 17ου Παγκύπριου Συνεδρίου μας και είμαι βέβαιος για ένα πράγμα, ότι μέσα από το Συνέδριο θα βγούμε πιο δυνατοί και ενωμένοι για να συνεχίσουμε τους αγώνες μας.
Ανέλαβα το άνοιγμα της θεματικής, που αφορά το μαθητικό κίνημα στις σημερινές συνθήκες. Πριν αναπτύξω το θέμα θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι τη δράση μας, αλλά και τις αποφάσεις μας θα πρέπει πάντα να τις παίρνουμε διαλεκτικά με βάση τις συνθήκες που μας περιβάλλουν λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα.
Είναι ξεκάθαρο ότι σαν νέα γενιά της Κύπρου, ζούμε και αναπτύσσουμε δράση μέσα σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον. Ζούμε σε ένα κοινωνικό σύστημα που θεοποιεί το κέρδος, τον ατομικισμό και τον εγωισμό, με στόχο και σκοπό την καταρράκωση συνειδήσεων και την αποστροφή της νεολαίας από την οργανωμένη πάλη.
Παράλληλα η παγκόσμια κρίση του ίδιου του καπιταλιστικού συστήματος εντείνει τα προβλήματα και πλήττει περισσότερο τους νέους.
Ταυτόχρονα το γεγονός ότι το Κυπριακό παραμένει άλυτο και η πατρίδα μας μοιρασμένη καθώς και το γεγονός της διαμόρφωσης κοινωνικών δεδομένων που αμβλύνουν τη δημιουργία ταξικού κριτηρίου ασκούν έντονη επίδραση στις συνειδήσεις των νέων.
Μέσα σε αυτές τις συνθήκες δίνει και το μαθητικό κίνημα τους αγώνες του.
Συναγωνίστριες , συναγωνιστές,
Το μαθητικό κίνημα διαχρονικά έδωσε τις δικές του μάχες στην ιστορία του τόπου. Καθοριστική στιγμή ήταν το 1994 όταν μετά από αγώνες κέρδισε τη νόμιμη έκφραση του σε όλα τα επίπεδα και τη νομιμοποίηση στις διαδικασίες εκλογής και λειτουργίας της ΠΣΕΜ και των ΕΣΕΜ, ώστε να αποκτήσει λόγο σε ότι το αφορά, αναπτύσσοντας δράση αυτόνομη. Τότε όμως ήταν μόνο η αρχή και πολλά μπορούν και πρέπει να γίνουν. Θα πρέπει πρώτα να γίνει αποδεκτή από την Πολιτεία η κατοχύρωση και η ελεύθερη έκφραση στα σχολεία των Μαθητικών Οργανώσεων και η ελευθερία έκφρασης τους, ώστε να επέλθει η συνολική και ουσιαστική ολοκλήρωση του μαθητικού συνδικαλισμού.
Όλες οι κατακτήσεις του μαθητικού κινήματος έχουν τη σφραγίδα της Παγκύπριας Ενιαίας Οργάνωσης Μαθητών (ΠΕΟΜ), της συνδικαλιστικής έκφρασης των ΕΔΟΝιτών μαθητών που συνεχίζει να βρίσκεται στην πρωτοπορία του μαθητικού κινήματος, ανεξάρτητα αν τα δύο τελευταία χρόνια η ΠΣΕΜ έχει περιέλθει στον έλεγχο της ΜΑΚΙ, η οποία προσπαθεί να αντικόψει την ανοδική, διεκδικητική πορεία του μαθητικού κινήματος.
Η ΠΕΟΜ έχοντας την αμέριστη στήριξη της ΕΔΟΝ, θα πρέπει να συνεχίσει τις προσπάθειες ώστε
τα συντονιστικά σώματα των μαθητών Κ.Μ.Σ., ΕΣΕΜ, και ΠΣΕΜ να καθιερωθούν στη συνείδηση των μαθητών και της κοινωνίας, αλλά παράλληλα να αναπτύσσουν πολύπλευρη δράση μέσα από αυτά. Για την καλύτερη λειτουργία ιδιαίτερα της ΠΣΕΜ θα πρέπει να στοχεύσουμε στην τροποποίηση των κανονισμών που τη διέπουν για να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή αντιπροσώπευση από κάθε επαρχία σε αυτή, ανάλογα με το μέγεθος της και τον αριθμό των μαθητών της.
Για να μπορεί όμως η ΠΕΟΜ να βρίσκεται δίπλα στην πλατιά μάζα των μαθητών, μέσα από την πολύπλευρή της δράση, θα πρέπει να λειτουργούν σωστά οι μαθητικές Τ.Ο. της ΕΔΟΝ. Η ύπαρξη Τ.Ο. στο σχολείο παρέχει τις δυνατότητες παρέμβασης μέσα στο ίδιο το σχολείο, όπου υπάρχει έντονη ιδεολογική αντιπαράθεση. Είναι λοιπόν αναγκαία η ενίσχυση της δράσης τους και η αναβάθμιση του πολιτικού τους ρόλου.
Συναγωνίστριες , συναγωνιστές,
Είναι γεγονός ότι παρατηρήθηκε τα προηγούμενα χρόνια μια αυξητική οργανωτική πορεία στο μαθητικό τμήμα της Οργάνωσης μας. Έχουν συσταθεί και λειτουργούν τοπικές οργανώσεις σε όλα σχεδόν τα λύκεια και τις τεχνικές σχολές και σε σημαντικό αριθμό εξατάξιων γυμνασίων της υπαίθρου και ιδιωτικών σχολείων.
Το πρόβλημα που καλείται η Οργάνωση να ξεπεράσει είναι η αδυναμία που παρουσιάζουμε στην ολόχρονη δραστηριοποίηση των μαθητικών μας οργανώσεων, στη βάση χρονοδιαγράμματος δραστηριοτήτων των τοπικών μας οργανώσεων, με αποτέλεσμα την αδυναμία συνεχούς παρέμβασής μας στις αποφάσεις που παίρνονται στα σχολεία από τα ΚΜΣ και τις Διευθύνσεις. Αδυναμία παρατηρείται και στην καλλιέργεια πολιτικής συνείδησης στο σύνολο των μελών μας. Αδυναμία αποτελεί και το γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις οι θέσεις και η δράση της ΠΕΟΜ παραμένει γνωστή μόνο μεταξύ των μελών μας χωρίς να ενημερώνεται το σύνολο των μαθητών σε κάθε σχολείο.
Την τελευταία τριετία έγινε σημαντική προσπάθεια για οργάνωση μαθητών που βρίσκονται στην Γ’ Γυμνασίου. Σίγουρα τα βήματα που έχουν γίνει είναι σημαντικά ωστόσο απέχουμε από το στόχο να αναπτυχθούν τοπικές οργανώσεις γυμνασίων που να έχουν δράση και να καλλιεργούν την ανάγκη για οργάνωση και πάλη και στους μαθητές του γυμνασίου.
Τα τελευταία χρόνια είμαστε μάρτυρες της ενδυνάμωσης της ΜΑ.ΚΙ ιδιαίτερα σε Λάρνακα, Αμμόχωστο και Πάφο, αλλά και την εισροή άκρως επικίνδυνων ακροδεξιών στοιχείων μέσα στα σχολεία, τόσο τα Λύκεια αλλά και στα Γυμνάσια, δηλητηριάζοντας δεκάδες μαθητές με το μίσος, το φανατισμό και τα εύηχα συνθήματα τους, πατώντας πάνω στα κενά και τις στρεβλώσεις της παιδείας που αναπόφευκτα υφίστανται στη σημερινή καπιταλιστική κοινωνία.
Επίσης πρέπει να προσέξουμε την αδυναμία μας στα ιδιωτικά σχολεία. Πρέπει σιγά σιγά οι επαρχιακές οργανώσεις να εντείνουν τις προσπάθειές τους για οργάνωση των μαθητών και στα ιδιωτικά σχολεία. Οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων έχουν τις ίδιες ανησυχίες με όλους τους υπόλοιπους μαθητές. Τα τελευταία χρόνια έγιναν προσπάθειες αλλά απέφεραν καρπούς μόνο σε μερικές περιπτώσεις. Οι ιδιαιτερότητες των ιδιωτικών σχολείων κάνουν το έργο της ΠΕΟΜ δυσκολότερο αλλά ταυτόχρονα και αναγκαίο.
Ακόμη ένα σημαντικό ζήτημα είναι η απασχόληση όσο περισσότερων μελών της Οργάνωσης στην καθημερινή μας δράση. Αυτός ο στόχος πρέπει να είναι πρωτεύων για κάθε Τ.Ο, αφού η μαζικοποίηση της δουλειάς μας είναι το κλειδί στην επιτυχία, μας βοηθά να αναδείξουμε νέα στελέχη, συνειδητοποιημένους μαθητές και μαθήτριες, με κριτική σκέψη, με οργανωτικές δυνατότητες και με προοδευτικές απόψεις.
Συναγωνίστριες , συναγωνιστές,
Στην περίοδο που μεσολάβησε από το 16ο μέχρι το 17ο συνέδριο της Οργάνωσης, το τμήμα των νέων εργαζομένων έχει μαζικοποιηθεί, έκανε άλματα προόδου εμπλέκοντας αρκετούς νέους της εργασίας στην ΕΔΟΝ. Οι νέοι εργαζόμενοι της ΕΔΟΝ μπορούν και πρέπει να έχουν ρόλο να διαδραματίσουν στον τομέα της καθοδήγησης Τ.Ο σχολείων. Το να αφήνουμε πολλές φορές τις Τ.Ο των σχολείων «στην πάντα», να μην δίνουμε την απαραίτητη σημασία και να καθιστούμε άλλους μαθητές στο πόστο της καθοδήγησης των Τ.Ο αυτό εγκυμονεί κινδύνους για την εύρυθμη λειτουργία τους. Πρέπει να υπάρχει ένα πάντρεμα μεταξύ μαθητών και νέων εργαζομένων. Αυτό θα επιφέρει και περισσότερη ομοψυχία στην κάθε επαρχιακή οργάνωση. Επίσης, θα βοηθήσει στην αποκέντρωση της καθοδήγησης των μαθητικών Τ.Ο. που αυτό όταν γίνεται με έλεγχο από την ηγεσία της κάθε επαρχιακής οργάνωσης θα πολλαπλασιάσει τα ποιοτικά και ποσοτικά αποτελέσματα της δράσης μας. Οφείλουμε και πρέπει να εμπιστευτούμε και να επιμένουμε σε συναγωνιστές νέους εργαζόμενους να αναλάβουν χρεώσεις καθοδηγητή μαθητών.
Θα πρέπει να έχουμε ως βασική επιδίωξη την αξιοποίηση της πλατιάς έκφρασης της ΕΔΟΝ στο μαθητικό κίνημα, της ΠΕΟΜ, της συνδικαλιστικής μαθητικής κίνησης της Αριστεράς, η οποία ιδρύθηκε το 1955. Την τελευταία τριετία αναβαθμίσαμε την παρουσία και τη δράση μας στον τομέα αυτό, αλλά πρέπει να κάνουμε ακόμα περισσότερες και πιο στοχευμένες προσπάθειες. Με τον πλατύ της χαρακτήρα και τις ευρύτατα αποδεκτές θέσεις της, η ΠΕΟΜ αποτελεί σήμερα το μεγάλο πόλο των δυνάμεων της προόδου και η ενίσχυσή της αποτελεί εχέγγυο για την πραγμάτωση της προοπτικής για μια προοδευτική πορεία για το Μαθητικό κίνημα. Κάτι πολύ ουσιαστικό που πρέπει να μπαίνει ως στόχος, είναι η ανάδειξη ιδιαίτερων προβλημάτων και ο αγώνας για επίλυση τους σε τοπικό επίπεδο, από την ΠΕΟΜ του κάθε Λυκείου. Αυτό θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να γιγαντωθεί η εκτίμηση των μαθητών σε κάθε σχολείο για την ΠΕΟΜ και την πρωτοπόρα δράση της.
Οι Τ.Ο. θα πρέπει να λειτουργούν μεθοδικά και συστηματικά. Αρχικά θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις Γ.Σ. για εκλογή Τ.Ε.. Η δουλειά μας δεν θα πρέπει να σταματά με το πέρας των μαθητικών εκλογών (στις οποίες θα πρέπει να δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις σε όλα ανεξαιρέτως τα σχολεία διότι η μάχη είναι πρωτίστως πολιτική), αλλά οι εκλογές είναι αφετηρία για τις μάχες ολόκληρης της χρονιάς. Είναι σημαντικό η Τ.Ε. να συνεδριάζει τακτικά σε σταθερή μέρα και ώρα και να εμπλέκει όλα τα μέλη της οργάνωσης στην καθημερινή δουλειά με καταμερισμό ευθυνών και ασκώντας παράλληλα έλεγχο. Στον έλεγχο όχι απλά πρέπει να είμαστε δεκτικοί, αλλά να τον απαιτούμε σε όλα τα επίπεδα της Οργάνωσης. Καθοδήγηση αλλά έλεγχο θα πρέπει να δέχονται και τα εκλεγμένα μέλη. Οι συνεδρίες πρέπει να αποτελούν επίσης μορφωτικά σχολεία, με τη συζήτηση κάθε φορά ξεχωριστού πολιτικού, ιστορικού, ιδεολογικού ή πολιτιστικού θέματος, κάτι που θα βοηθήσει στην ωρίμανση και την αναβάθμιση του ιδεολογικοπολιτικού κριτηρίου των ΕΔΟΝιτών μας. Στις Γ.Σ. θα πρέπει να εγκρίνεται χρονοδιάγραμμα και προγραμματισμός δράσης της κάθε Τ.Ο. και να καλούνται τακτικά Γ.Σ. για ενημέρωση και εμπλοκή των μελών μας με τέτοιο τρόπο που να λαμβάνουν μέρος στην υλοποίηση των αποφάσεων μας. Οι Τ.Ο. θα πρέπει σε συνεννόηση με την καθοδήγηση τους να παίρνουν πρωτοβουλίες για ανακίνηση ζητημάτων μέσω των αντιπροσώπων μας στα συντονιστικά σώματα Κ.Μ.Σ., ΕΣΕΜ και ΠΣΕΜ.
Θα πρέπει να είμαστε πάντα ανθρώπινοι και προσιτοί, ώστε να είμαστε αποδεκτοί από όλους τους μαθητές αλλά κυρίως γιατί αυτό χαρακτηρίζει και τις αρχές και την ιδεολογία μας.
Έχει τεράστια σημασία μέσα στο σχολείο να είμαστε μαζί με όλους τους μαθητές διότι μέσα από την καθημερινή προσωπική επαφή, σε συνάρτηση με την ανάπτυξη συνδικαλιστικής δράσης σε κάθε σχολείο για όλα τα θέματα, είτε που αφορούν τη δική μας σχολική μονάδα και τους μαθητές της, είτε ολόκληρο το μαθητικό κίνημα. Το αναφέρω αυτό διότι για να μπορούμε να αναπτύσσουμε τέτοια δράση θα πρέπει να είμαστε κοντά στους συμμαθητές μας να τους αφουγκραζόμαστε και να τους στηρίζουμε. Πρέπει να είμαστε δυναμικοί, αποτελεσματικοί και να διαφυλάσσουμε την αξιοπρέπεια του μαθητικού κινήματος. Φαινόμενα που παρουσιάζονται σε κάποιες περιπτώσεις οι ΕΔΟΝίτες μας να κλείνονται στον εαυτό τους με ένα τρόπο που να αποτελούν μια κλειστή ελίτ εντός του σχολείου, πρέπει να τα καταπολεμήσουμε. Όντας εξωστρεφείς, θα πρέπει να καταφέρνουμε να αναδεικνύουμε μαθητές αγωνιστές ηγέτες, που θα χαίρουν την εκτίμηση των συμμαθητών τους και θα αποτελούν παράδειγμα ζωής και αγωνιστικότητας. Με τέτοιο τρόπο που στο κάθε κάλεσμα για αγώνα του μαθητικού κινήματος, ο μαθητόκοσμος θα ακολουθεί τους πρωτοπόρους ΠΕΟΜίτες και ΠΕΟΜίτισσες.
Να αξιοποιήσουμε στο έπακρο το διαδύκτιο και τα δίκτυα κοινωνικής δυκτίωσης όπως το facebook, το skype, το twitter και άλλα, να επιδιώξουμε να δημιουργηθεί ξεχωριστή ιστοσελίδα της ΠΕΟΜ, χωρίς να σημαίνει ότι πρέπει να μείνουμε πίσω από τη δουλειά της προσωπικής επαφής ούτε λεπτό. Να δώσουμε βάρος στην αναβάθμιση και την περαιτέρω συμμετοχή ΠΕΟΜιτών και ΠΕΟΜίτισσων στη συγγραφή άρθρων για την εφημερίδα «ΝΕΟΛΑΙΑ» και τη «ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΕΠΑΛΞΗ» την έκφραση των μαθητών της ΠΕΟΜ, αλλά ταυτόχρονα να διασφαλίζουμε πάση θυσία την προώθηση των θέσεων μας, που μπορεί να επιτύχει με τη διακίνηση της «ΜΑΘΗΤΙΚΗΣ ΕΠΑΛΞΗΣ» και της «ΝΕΟΛΑΙΑΣ» στα σχολεία.
Όμως η οργάνωση απλά των μαθητών δεν είναι αρκετή. Είναι σημαντικό τα μαθητικά στελέχη της ΕΔΟΝ να αφομοιώσουν οι ίδιοι και να μάθουν και στα υπόλοιπα μέλη της Οργάνωσης τον τρόπο λειτουργίας των μαθητικών τοπικών οργανώσεων, κάτι που προϋποθέτει τον καταρτισμό συγκεκριμένου προγράμματος στο συνδικαλιστικό, πολιτιστικό και μορφωτικό τομέα που να στοχεύει στην:
- ενεργό και αγωνιστική συμμετοχή στον αντικατοχικό αγώνα του λαού μας και στο σωστό προσανατολισμό του
- ανακίνηση και διεκδίκηση λύσεων σε μαθητικά προβλήματα που ταλανίζουν το Μαθητικό κίνημα εδώ και χρόνια, μέσα από τη δημιουργία ενός μαθητικού κινήματος μαζικού, αγωνιστικού και διεκδικητικού
- διαμόρφωση προτάσεων και προγράμματος δράσης προς τα ΚΜΣ για συνεχή και ποικίλη δραστηριότητα
- ενημέρωση του συνόλου των μαθητών για τη δράση μας μέσα από ανακοινώσεις και τις εφημερίδες που εκδίδουμε (Νεολαία, Μαθητική Έπαλξη)
- ενημέρωση των μαθητών για τα δικαιώματα και όχι μόνο για τις υποχρεώσεις τους, που απορρέουν από τους νέους κανονισμούς λειτουργίας και απαίτηση επανέκδοσης του βιβλιαρίου με το πιο πάνω περιεχόμενο από το υπουργείο παιδείας και διανομή του στους μαθητές κάθε χρόνο
- διοργάνωση ποιοτικών πολιτιστικών, αθλητικών, κοινωνικών, περιβαλλοντικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων,
- ανάπτυξη του πολιτικού και μορφωτικού επιπέδου των μελών μας με στόχο τη διαμόρφωση αγωνιστικής και διεκδικητικής συνείδησης, με τη συνέχιση και ενίσχυση του θεσμού των σεμιναρίων στις συνεδρίες, στα διήμερα, σε πιο πλατιές εκδηλώσεις και της κατασκήνωσης μαθητικών στελεχών,
- ανάπτυξη σχέσης και συνεργασίας των μελών των μαθητικών μας οργανώσεων με τη δράση μας μέσα από τους τοπικούς μας συλλόγους.
- αξιοποίηση της τεχνολογίας για προβολή της δράσης και των θέσεων της ΠΕΟΜ, τόσο στα μέλη της ΕΔΟΝ, αλλά επιπρόσθετα στις πλατιές μάζες των μαθητών.
Συναγωνίστριες , συναγωνιστές,
Ο ρόλος των καθοδηγητικών σωμάτων και ειδικότερα του Επαρχιακού Μαθητικού Γραφείου είναι καθοριστικός. Θα πρέπει να παίρνουν όλα εκείνα τα μέτρα που να εξασφαλίζουν ολοκληρωμένη, συνεχή και σταθερή λειτουργία των οργανώσεων. Αξιόλογη δουλειά γίνεται από το Μαθητικό Τμήμα της Οργάνωσης τα τελευταία χρόνια. Τα Επαρχιακά αλλά και το Κεντρικό Μαθητικό Γραφείο πρέπει να συνεδριάζουν σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε περισσότεροι συναγωνιστές να συμμετέχουν στη δουλειά των γραφείων αλλά και οι μαθητές να αντιλαμβάνονται ότι είναι συνδιαμορφωτές της δράσης του μαθητικού τμήματος της Οργάνωσης.
Οι μαθητές μέλη μας αποτελούν τη φωνή της Οργάνωσης σε κάθε σχολείο γι’ αυτό πρέπει να ενισχυθεί η πρωτοβουλία και η ανάληψη συγκεκριμένων οργανωτικών ευθυνών των μελών μας στα σχολεία. Θα πρέπει ακόμη να συνεχίσει να βρίσκεται στο επίκεντρό μας η δημιουργία προϋποθέσεων για ενεργό συμμετοχή όλο και περισσότερων ΕΔΟΝιτών στα συνδικαλιστικά μαθητικά σώματα, όπου θα λειτουργούν σαν εκφραστές των πραγματικών συμφερόντων του μαθητικού κόσμου, αναλαμβάνοντας ενέργειες και πράξεις που ενισχύουν το κύρος της ΠΕΟΜ.
Συμπερασματικά το μαθητικό κίνημα σήμερα βάλλεται από όλους τους εκφραστές των συντηρητικών δυνάμεων, ένεκα και της σταδιακής εφαρμογής της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης και των τομών που έγιναν αλλά και προωθούνται στο χώρο της μέσης εκπαίδευσης.
Ταυτόχρονα όμως η ΕΔΟΝ μέσα από τις Τ.Ο. των σχολείων και της ΠΕΟΜ έχει και μπορεί να συνεχίσει να έχει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο.
Χρειάζεται μεγαλύτερη αποφασιστικότητα από όλους μας, υπομονή και επιμονή, μεθοδικότητα και στοχοπροσήλωση κάτω από ολόχρονη δράση σε όλα τα επίπεδα, συνδικαλιστικά, αθλητικά, πολιτιστικά, κοινωνικά κ.α. Οφείλουμε στην ιστορία μας και στο μέλλον του μαθητικού κινήματος να ανασκουμπωθούμε, να ξεμουδιάσουμε και να ανακάμψουμε στο μαθητικό τμήμα της Οργάνωσης.
Είναι στο χέρι μας να οδηγήσουμε ξανά το μαθητικό κίνημα σε προοδευτική τροχιά.
ΖΗΤΩ Η ΠΕΟΜ!
ΖΗΤΩ ΤΟ 17ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ!
ΖΗΤΩ Η ΕΔΟΝ!
ΖΗΤΩ Η ΚΥΠΡΟΣ ΜΑΣ!