Ως Κ.Σ. της ΕΔΟΝ, καταρχήν εκφράζουμε την αμέριστη συμπαράσταση και τα συλλυπητήρια μας στις οικογένειες, τους φίλους και τους οικείους των θυμάτων των τροχαίων δυστυχημάτων των τελευταίων εβδομάδων, που δυστυχώς κατά συντριπτική πλειοψηφία ήταν νέοι και νέες.
Η ζωή ενός ανθρώπου δεν μετριέται ούτε από την ηλικία, ούτε από την καταγωγή, ούτε από το χρώμα. Όλοι οι θάνατοι, ειδικά όταν συμβαίνουν απρόσμενα και βίαια, προκαλούν πόνο και αφήνουν ανοιχτές πληγές. Ο θάνατος, όμως, ενός νέου, ο οποίος δεν έχει προλάβει να δει τα όνειρα του να πραγματοποιούνται, που δεν έχει ακόμα γευτεί και χορτάσει το δώρο της ζωής και όταν αυτός γίνεται με τέτοιο άδικο και βίαιο τρόπο, αφήνει για πάντα βαθιές πληγές.
Δυστυχώς, τις τελευταίες βδομάδες ξυπνάμε κάθε λίγες μέρες με την είδηση ενός ακόμα θανάτου νέου ή νέας από τροχαία δυστυχήματα, είτε λόγω υπερβολικής ταχύτητας, είτε λόγω απερισκεψίας, είτε λόγω επιπολαιότητας, είτε λόγω κακής κατάστασης των δρόμων και των οδικών σημάνσεων και του φωτισμού. Η εφαρμογή ενός στρατηγικού σχεδίου πρόληψης μπορεί να αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση του φαινομένου. Αυτή τη στιγμή που το πρόβλημα παίρνει ακόμη πιο ανησυχητικές διαστάσεις, θα ήταν εντελώς λανθασμένο εάν η κοινωνία και η πολιτεία στρέψει τα πυρά της κατά της νέας γενιάς του τόπου, με την ενίσχυση των κατασταλτικών μέτρων.
Το πρόβλημα της έλλειψης οδικής συνείδησης είναι βαθιά κοινωνικό και θεωρούμε ότι είναι χρέος της πολιτείας να αναλάβει άμεσα δράση με στόχο, εάν είναι δυνατόν, τον εκμηδενισμό των τροχαίων δυστυχημάτων μέσω της πρόληψης και της καλλιέργειας οδικής συνείδησης.
Προτείνουμε:
1.Η πολιτεία να αφιερώσει μεγαλύτερο κονδύλι για τις ανάγκες της οδικής ασφάλειας και της προστασίας της ζωής όσων διακινούνται στους δρόμους.
2.Να δοθεί περισσότερη έμφαση στην πρόληψη, παρά στην τιμωρία. Αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί με την εντατικοποίηση και αναμόρφωση των διαλέξεων για την οδική συνείδηση και ασφάλεια που πραγματοποιεί η αστυνομία στα σχολεία και αλλού και επέκταση της σε πανεπιστήμια, χώρους συνάθροισης της νεολαίας, κατασκηνώσεις, χώρους δουλειάς και αλλού. Η επιμόρφωση να ξεκινάει από το δημοτικό.
3.Να επεκταθεί η συνεργασία με την τοπική κοινωνία προς αυτή την κατεύθυνση.
4.Να καταγραφούν οι δρόμοι που παρατηρούνται συχνά δυστυχήματα και άμεσα να διαμορφωθούν ανάλογα, ούτως ώστε να καταστούν ασφαλείς.
5.Να βελτιωθεί η οδική σήμανση, τα πεζοδρόμια, ο φωτισμός, να επιδιορθωθούν δρόμοι με λακούβες κλπ, όπου κριθεί αναγκαίο μετά από ελέγχους των υπηρεσιών του κράτους.
6.Να αυξηθεί η παρουσία της αστυνομίας έχοντας προληπτικό και καθοδηγητικό χαρακτήρα και ρόλο και όχι μοιράσματος προστίμων.
7.Να δημιουργηθούν και να επεκταθούν τα ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά και διαδικτυακά σποτ, αλλά και η τοποθέτηση αφισών, με μηνύματα καλλιέργειας οδικής συνείδησης και ασφάλειας.
8.Να ζητηθεί εμπειρογνωμοσύνη από άλλες χώρες που έχουν καταφέρει να παρουσιάζουν χαμηλά ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων.
Τέλος, είναι λυπηρό και εξοργιστικό, να βλέπουμε ιστοσελίδες «ενημέρωσης» να προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τέτοια γεγονότα και να δημοσιεύουν και να αναδημοσιεύουν ειδήσεις σχετικά με την προσωπική ζωή των θυμάτων. Θεωρούμε αδιανόητο στο βωμό των clicks και των likes, οι σελίδες αυτές να πατούν επί πτωμάτων και να προσπαθούν να πουλήσουν ειδήσεις, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τον ανθρώπινο πόνο.
Κ.Σ. ΕΔΟΝ
31/07/2017