Η δημιουργία της ΠΣΕΜ και των ΕΣΕΜ αποτελούν τη μεγαλύτερη κατάκτηση του μαθητικού κινήματος. Η θεσμική κατοχύρωση των μαθητικών οργανώσεων και του ελεύθερου συνδικαλισμού και η ελευθερία διάδοσης ιδεών, αποτελούν θεμελιώδη μαθητικά δικαιώματα τα οποία εμβαθύνουν τον ανθρώπινο και δημοκρατικό χαρακτήρα των σχολείων και ενδυναμώνουν το οργανωμένο μαθητικό κίνημα. Σημαντικό ρόλο σε αυτό τον σκοπό, διαδραματίζει η Παγκύπρια Ενιαία Οργάνωση Μαθητών (ΠΕΟΜ), η συνδικαλιστική έκφραση της ΕΔΟΝ ανάμεσα στους μαθητές.
Είναι γνωστό ότι στο πηδάλιο της ΠΣΕΜ, μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες σε όλα τα σχολεία, εκλέγονται τα τελευταία χρόνια τα μαθητικά στελέχη της ΕΔΟΝ, γι’ αυτό και η ΠΣΕΜ αξιοποιείται στο έπακρο ως το πιο δυνατό εργαλείο που έχουν οι μαθητές για να διεκδικούν τα δικαιώματα τους και να έχουν παρέμβαση στα κέντρα λήψης αποφάσεων.
Η εκλογική νίκη της ΕΔΟΝ στη ΠΣΕΜ δεν είναι αυτονότητη, αφού πολλές φορές μέλη των μαθητικών οργανώσεων της Μαθητικής Κίνησης (ΜΑΚΙ) της νεολαίας του Δημοκρατικού Συναγερμού ή μέλη της ακροδεξιάς ΕΦΕΝ, προσπάθησαν -και ενίοτε κατάφεραν- να εκλέξουν δικά τους μέλη στη ΠΣΕΜ.
Τέτοιες χρονιές το μαθητικό κίνημα είχε αφήσει κενές σελίδες στην ιστορία του, αφού στην καλύτερη περίπτωση δεν ανέπτυξε δράσεις - στη χειρότερη, απλά πέρασε αντι-μαθητικές πολιτικές, όπως οι εξετάσεις τετραμήνων. Η ΠΣΕΜ τότε, ελεγχόμενη από τη ΜΑΚΙ, αποδέκτηκε σιωπηλά τις εξετάσεις τετραμήνων. Άρα ναι, έχει πολιτικές προεκτάσεις το ποιος καταφέρνει να εκλέγεται από κάθε σχολείο.
Σήμερα, έστω κι αν βρισκόμαστε εν μέσω της σχολικής χρονιάς και στη μέση της θητείας της νέας Γραμματείας της ΠΣΕΜ, μπορούμε να κάνουμε ένα μίνι απολογισμό, αφού υποδεχθήκαμε το νέο έτος.
Από την ημέρα εκλογής της νέας Γραμματείας, οι συναγωνιστές μας διοργάνωσαν επιτυχημένες εκδηλώσεις καταδίκης της ίδρυσης του ψευδοκράτους, προτάσσοντας τη λύση του Κυπριακού που θα επανενώνει τον τόπο και το λαό μας, τη λύση Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας. Ήταν μονόδρομος, αφού οι πολιτικές «πιρουέττες» του Νίκου Αναστασιάδη και του ΔΗΣΥ, άνοιξαν την όρεξη της Τουρκίας να μιλά για λύση δύο κρατών, δηλαδή διχοτόμηση. Η ηγεσία της ΠΣΕΜ αντιλήφθηκε το πολιτικό σκηνικό και επέλεξε να τοποθετηθεί ξεκάθαρα υπέρ της ΔΔΟ, για να συμβάλει στη διάλυση όποιων σκιών υπήρχαν, ότι απομακρυνόμασταν από το πλαίσιο λύσης που διαπραγματευόμασταν επίσημα τα προηγούμενα χρόνια.
Επίσης, η ΠΣΕΜ διοργάνωσε πορεία τιμής της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, η οποία οδηγήθηκε έξω από την πρεσβεία των ΗΠΑ. Η πορεία, αφού είχε και αντι-ιμπεριαλιστικό χαρακτήρα, τίμησε και τον ηρωϊκό λαό της Παλαιστίνης, που αιματοκυλά μέχρι σήμερα το Ισραήλ και οι συμμάχοι του.
Παράλληλα, η ΠΣΕΜ ξεκίνησε κύκλο συναντήσεων με το Υπουργείο, θέτοντας επιτακτικά ζητήματα όπως η αναδιαμόρφωση των κανονισμών λειτουργίας των σχολείων, με τρόπο που να ενισχύουν το ρόλο των Κεντρικών Μαθητικών Συμβουλίων, να χαλαρώνουν την στολή, να αυξάνουν τις απουσίες κ.α. Για τα πιο πάνω αιτήματα και για διάφορα άλλα που αφορούν τους Κανονισμούς, η Γραμματεία της ΠΣΕΜ ετοίμασε και κατάθεσε συγκεκριμένο έγγραφο με όλες τις τροποποιήσεις που ζητά.
Από την πρώτη μέρα λειτουργίας των σχολείων, οι μαθητές με καθοδήγηση της ΠΕΟΜ και τη στήριξη της ΠΣΕΜ, ανάρτησαν πανό στα σχολεία με αιτήματα να λυθεί το ζήτημα του κλιματισμού. Τα πανό δημιούργησαν σοβαρή αίσθηση στην κοινωνία, συζητήσεις εντός των σχολείων και οδήγησαν σε αυθόρμητες κινητοποιήσεις σε διάφορα σχολεία. Το Υπουργείο αναγκάστηκε να δημοσιοποιήσει και να «τρέξει το πλάνο τοποθέτησης των κλιματιστικών.
Παράλληλα, η ΠΣΕΜ ξεκίνησε κύκλο επαφών με κοινοβουλευτικά κόμματα αλλά και φορείς της Παιδείας ευρύτερα. Στο κάλεσμα της ΠΣΕΜ ανταποκρίθηκαν το ΑΚΕΛ, το Κίνημα Οικολόγων, το ΔΗΚΟ, οι Οργανωμένοι Διευθυντές, η ΟΕΛΜΕΚ,η ΟΛΤΕΚ, η Οργανωμένοι Γονείς, η Επίτροπος Δικαιωμάτων του Παιδιού, ο Οργανισμός Νεολαίας Κύπρου, το Συμβούλιο Νεολαίας Κύπρου. Δεν ανταποκρίθηκαν καθόλου ΔΗΣΥ και ΕΔΕΚ.
Στις συναντήσεις ξεδιπλώσαμε την πολιτική ατζέντα μας, τόσο σε επίπεδο σχολείων, όσο και σε επίπεδο Βουλής. Χαρακτηριστικά, συζητήσαμε τις υλικοτεχνικές υποδομές των σχολείων, την ανάγκη δημιουργίας περισσότερων σχολικών μονάδων, την αμοιβόμενη πρακτική άσκηση των Τεχνικών σχολών, θέματα Κανονισμών αλλά και άλλα ζητήματα.
Τέλος, η ΠΣΕΜ σε μια προσπάθεια να υπερασπιστεί το χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου, συμμετείχε σε κοινή συνεδρία με τους Οργανωμένους Γονείς και τις ΟΕΛΜΕΚ και ΟΛΤΕΚ για να συντονίσουμε δράσεις για το θέμα των ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών. Η θέση μας, την οποία υιοθέτησε η ΠΣΕΜ, είναι ξεκάθαρη. Δεν είμαστε αντίθετοι με τα ξενόγλωσσα προγράμματα, αρκεί να μην είναι αυτοχρηματοδοτούμενα και η εισαγωγή Κυπρίων φοιτητών να γίνεται μέσω των Παγκύπριων Εξετάσεων.
Από την «εξίσωση» του απολογισμού, αφαιρούμε τις διάφορες συνεδρίες Επιτροπών της Βουλής που παραστήκαμε, τις ημερίδες και τις παρεμβάσεις που κάναμε, τη συμμετοχή μας σε διάφορα πάνελ συζητήσεων.
Ήταν ένα γεμάτο πρώτο εξάμηνο. Μπροστά μας έχουμε επίσης το συνέδριο της ΠΣΕΜ και το Συνέδριο της ΠΕΟΜ. Πρέπει να αποτελέσουν σταθμό για το οργανωμένο μαθητικό κίνημα. Πολλά προβλήματα δεν τα αγγίξαμε καν. Θα πρέπει να αναδιπλώσουμε τη δράση μας. Χρειάζονται τομές στην εκπαίδευση και μόνο με την ΠΕΟΜ στο τιμόνι της ΠΣΕΜ μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα σύγχρονο, ανθρωποκεντρικό σχολείο!
Αχιλλέας Γεωργίου
ΠΕΟΜ Λεμεσού
Μέλος Γραμματείας ΠΣΕΜ